Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

Διάβασα : Το κορίτσι απ'τη Σαμψούντα της Σόφης Θεοδωρίδου

Αύγουστος του 2014. Μία γειτόνισσα στο σπίτι που παραθερίζαμε γνωρίζοντας τη λατρεία που έχω για τα βιβλία μου πρότεινε να διαβασω το βιβλίο που μόλις είχε τελειώσει.
Είχε καταγωγή απο τον Πόντο και μου μίλησε με τα καλύτερα λόγια. Η αλήθεια είναι πως παρά τον όγκο του, το διάβασα μέσα σε δυο μέρες με ελάχιστες διακοπές. Το οπισθόφυλλο των εκδόσεων Ψυχογιός γράφει:
"Η Καλλιόπη πίστευε μέχρι τα εννιά της χρόνια πως το χειρότερο που της είχε τάξει η ζωή ήταν τα παράξενα μάτια της, για τα οποία την κορόιδευαν οι συμμαθήτριές της στο Παρθεναγωγείο, επειδή δε γινόταν να γνωρίζει πόσα άλλα της είχε η μοίρα γραμμένα.

Γεννημένη αρχές του 20ού αιώνα στη Σαμψούντα, θα βιώσει τις λευκές πορείες θανάτου και τις εξορίες από τους Νεότουρκους, κι αργότερα τις αγριότητες του Κεμάλ.

Αρχές του 1921, στην εφηβεία, με σωριασμένο τον κόσμο της σε ερείπια, θα βρει καταφύγιο σ’ ένα χωριό του Πόντου. Λίγους μήνες μετά θα ντυθεί νύφη στα δεκάξι της, σ’ έναν αναπάντεχο γάμο, που θα την οδηγήσει στη Σμύρνη. Θα ζήσει για λίγο μια πλούσια ζωή στην πανέμορφη πόλη, που περιμένει αμέριμνη την καταστροφή της, και θ’ ανακαλύψει τον έρωτα∙ κι ίσως τον χάσει, όπως ορίζει για άλλη μια φορά η μοίρα της…

Απ’ τη Σαμψούντα και τον Πόντο στη Σμύρνη κι από κει στον Πειραιά της προσφυγιάς, μια νεαρή γυναίκα αντιπαλεύει με πείσμα το πεπρωμένο της, διεκδικώντας το δικαίωμα στη ζωή και την αγάπη".

Η κυρία Θεοδωρίδου είναι πολύ περιγραφική και εξαιρετική ψυχογράφος. Ένιωσα γειτόνισσα της πρωταγωνίστριας και ακόλουθός της στις πορείες θανάτου και στη μετέπειτα ζωή της. Είναι τόσο διαφορετικό απο άλλα. Τα ιστορικά στοιχεία μπλέκονται έντεχνα με την καθημερινη ζωή και στην ουσία κάνεις επανάληψη ιστορικων γεγονότων, δίχως να δυσανασχετείς όπως στο σχολείο. Ένας εξαιρετικός οδηγός ιστορίας για όλους.

5 σχόλια:

  1. ευχαριστώ για την πρόταση Αριάδνη μου θα το τιμήσω.... νομίζω το διαβαζει η αδερφή μου οπότε θα πάρω σειρά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Α, έχω διαβάσει κι εγώ παλιότερα ένα βιβλίο της και μου άρεσε. Σαν τα βιβλία, τίποτα, αγαπημένη Αριάδνη! Τα φιλιά μου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ακούγεται πολύ ενδιαφέρον βιβλίο Αριάδνη μου!!
    Θά ψάξω νά τό βρώ!Καλό Σ/Κ!!Καλά νά περάσεις!!Φιλιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν έχω διαβάσει ποτέ βιβλίο της, φαίνεται πολύ ενδιαφέρον και γενικά όσα έχουν σημαντική ιστορία!
    Πάντως είδες όσο μεγάλο και να είναι ένα βιβλίο αν είναι καλογραμμένο φεύγουν οι σελίδες χωρίς να το αντιληφθείς!
    Καλό Πάσχα Αριάδνη μου να έχεις, με υγεία!! φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το έχω διαβάσει κι εγώ και όντως ήταν πολύ καλό. Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή